Dette heftet handler om vurdering for læring, som er et område med
stor grad av aktualitet i dagens norske skole. Heftet presenterer
grunnleggende tilnærminger til å vurdere elevenes faglige og sosiale
læring og utvikling. Det vektlegges både en overordnet forståelse
av hvordan vurdering bør forstås i skolen, og en mer detaljert
framstilling av hvordan en hensiktsmessig vurderingspraksis kan
gjennomføres. I heftet legges det særlig vekt på de pedagogiske
konsekvenser som lærere kan få fra vurderingspraksis. Vurdering av
læring bør først og fremst handle om hvordan lærerne kan forbedre
og videreutvikle egen pedagogisk praksis ut fra de resultatene som
vurderingen viser. Det er ikke elevene alene som skal ta konsekvensene
av vurderingsresultatene, men elevene og lærerne i et nært
samarbeid. kan lærernes vurderingspraksis få positive konsekvenser
for elevenes læringsutbytte. Målgruppen for dette heftet er først
og fremst lærere som arbeider på ulike nivå i grunnopplæringen.
Heftet kan også brukes grunn- og videreutdanning av lærere innenfor
vurderingsfeltet.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788205570412
Publisert
2022
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter