Det blir stadig oftere stilt krav til helsepersonell om å dokumentere
praksis, og en legger mer og mer vekt på forskningsbasert kunnskap i
helsesektoren. Bokens overordnede tema er vitenskapsteori og
vitenskapsfilosofi såkalte metavitenskaper som beskjeftiger seg med
analyser av forutsetningene for vitenskapelig virksomhet. Fordi det
ikke er avgjort en gang for alle hva som regnes for vitenskapelighet,
er det viktig å ha kunnskap om vitenskapshistoriske utviklingstrekk.
Forfatteren gjør rede for sentrale vitenskapsfilosofiske tradisjoner
(rasjonalisme, empirisme, positivisme, fenomenologi og hermeneutikk)
og legger vekt på å forklare hvordan de dels representerer
tankemessig kontinuitet, dels radikale brudd. Forfatteren viser at
spørsmålet om valg av forskningsmetode ikke kan isoleres fra valg av
vitenskapsteoretisk posisjon, og at metodiske tilnærminger må
tilpasses det problemfelt som skal undersøkes. Gjennom hele boken
presiseres relevansen til helsefag, og det blir gitt viktige
holdepunkter for dokumentasjons- og forskningsvirksomhet. Boken er
først og fremst skrevet for helsefagstudenter på forskjellige
nivåer. Den retter seg også mot helsepersonell som vil utvikle sin
evne til å forholde seg kritisk og undersøkende til forskning og
teoriutvikling innenfor eget og andre fag, og mot dem som vil gå i
gang med forskningsprosjekter. Eline Thornquist er fysioterapeut,
dr.philos. og professor emerita ved Høgskulen på Vestlandet. Hun har
i mange år vært professor ved Universitetet i Tromsø og Høgskolen
i Bergen, nå Høgskulen på Vestlandet. Hun har variert erfaring fra
klinisk virksomhet, undervisning og forskning. Interessefeltet er
spesielt helsefagenes kunnskapsgrunnlag. Thornquist har skrevet en
rekke artikler og fagbøker.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245030051
Publisert
2019
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter