Elevgrunnlaget i skolen er mer sammensatt enn tidligere. Det utfordrer
utdanningsfeltet til å øke bevisstheten om mangfold, aktivt motvirke
fordommer og stereotypier, og til å utforske alternative
læringsarenaer. I boken rettes oppmerksomheten mot PEL-faget i et
flerkulturelt samfunn. Gjennom sytten kapitler søker erfarne forskere
og lærerutdannere fra en rekke universiteter og høgskoler i Norge å
belyse det flerkulturelle klasserommet fra ulike innfallsvinkler. Noen
av kapitlene søker å fange inn barnets mangfoldige verden og
mangfold i undervisning og skolehverdag. I andre kapitler rettes
oppmerksomheten mot mangfold sett i lys av politikk og verdigrunnlag.
Viktige spørsmål som belyses i boken er: Hva innebærer
lærerkompetanse i et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn? Hvilke
kunnskaper, holdninger og praksiser er sentrale i møte med en
kulturelt - og religiøst mangfoldig elevgruppe? Hvordan legge til
rette for en undervisning som tar hensyn til elevenes mangfoldige
erfaringer og forutsetninger? Hvordan aktualiseres verdier og
verdigrunnlaget i en mangfoldig skole? Boken henvender seg til
studenter i lærerutdanning, lærerutdannere, forskere og andre som er
opptatt av mangfold og skole.
Les mer
kulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag
Produktdetaljer
ISBN
9788205536111
Publisert
2022
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter