I Utdanningens vidunderlige risiko argumenterer Gert J.J. Biesta for
at risiko må inngå som en sentral ingrediens i all pedagogisk
handling, for å unngå at menneskene i utdanningsinstitusjonene
behandles som mekaniske vesener. Gjennom sju kapitler behandles
temaene kreativitet, kommunikasjon, undervisning, læring,
frigjøring, demokrati og virtuositet. Bokens røde tråder samles i
et argument for en hendelsens pedagogikk, en pedagogikk som setter
eksistens foran essens, svakhet foran styrke, praxis foran poiesis. En
pedagogikk som er villig til å gå inn på den vidunderlige risikoen
som er involvert i enhver form for utdanning som er denne merkelappen
verdig. Biesta utforsker ulike dimensjoner av det han kaller
utdanningens svakhet. Påstanden i boken er at utdanningens svakhet
ikke må betraktes som et problem som skal løses, men heller som den
dimensjonen som gjør pedagogiske prosesser og praksis nettopp
pedagogiske. Ethvert forsøk på å utrydde utdanningens svakhet,
ethvert forsøk på å gjøre utdanning til et velsmurt maskineri, vil
til sjuende og sist gjøre utdanningen til en trussel mot seg selv.
Utdanningens vidunderlige risiko av Gert J.J. Biesta er en
tankevekkende bok som utfordrer «oppleste og vedtatte sannheter» i
pedagogikkfaget. Norsk forord ved Herner Sæverot (Universitetet i
Bergen), Tom Are Trippestad (Høgskolen i Bergen) og Elin Eriksen
Ødegaard (Høgskolen i Bergen) Gert Biesta (www.gertbiesta.com) er
professor i pedagogisk teori og politikk på Institutt for pedagogikk
og samfunn ved Universitetet i Luxembourg. Han har tidligere vært
ansatt ved Universiteter i Nederland og Storbritannia og vært
gjesteprofessor ved Universiteter i Norge, Sverige og Storbritannia.
Han er sjefredaktør i tidsskriftet Studies in Philosophy and
Education og har vært president i Philosophy of Education Society i
USA. Biesta har tilbakelagt mange utgivelser innen pedagogisk filosofi
samt teori og filosofi om forskning på pedagogikk og samfunn, og er
spesielt interessert i spørsmål knyttet til demokrati og
demokratisering. Nyere bøker er Beyond Learning: Democratic Education
for a Human Future (Paradigm Publishers 2006), i 2008 tildelt
kritikerprisen (Critics' Choice Book Award) fra American Educational
Studies Association, Good education in an age of measurement: Ethics,
politics, democracy (2010), Jacques Rancière: Education, truth,
emancipation (sammen med Charles Bingham, Continuum 2010, i 2011
tildelt prisen «AERA Division B Outstanding Book Award»), og
Learning Democracy in School and Society (Sense Publishers 2011). The
Beautiful Risk of Education ble utgitt på engelsk i 2014 hos Paradigm
Publishers og fikk samme år prisen «AERA Division B Outstanding Book
Award».
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245028096
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter