Denne boken er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på noasp.no.
Det norske matmarkedet er preget av sterke meninger og stor medieoppmerksomhet. Spørsmål som reguleringer i jordbruket, konkurranse mellom dagligvarekjeder og forholdet mellom kjeder og leverandører skaper debatt. Samtidig etterlyser landets politikere en mer intensiv bruk av virkemidler.
Mye av debatten kan synes å skje «mot bedre vitende». Uklare oppfatninger om tilstanden i matsektoren, koblet med en sterk politisk vilje til å gjøre tiltak, gir grunn til å se nærmere på situasjonsbeskrivelsen.
Denne boken gir et oppdatert faktagrunnlag om hele verdikjeden i matmarkedet. Sentrale tema er produktivitetsutvikling i de ulike leddene i matkjeden, prisforskjeller mellom ulike land og effekter av det norske tollvernet. Boken presenterer nye bidrag rundt markedsstruktur, butikktilgjengelighet og merkevarens betydning. Forhandlingsspillet mellom kjeder og leverandører vies stor plass, med innføring i hvordan forhandlingene foregår samt hvilke muligheter eksisterende lovverk gir for regulerende tiltak.
Mot bedre vitende i norsk matsektor bekrefter eksisterende kunnskap og frembringer nye funn som fortjener oppmerksomhet fra bransje, medier og myndigheter. Boken vil være nyttig for alle som ønsker å forstå norsk matsektor og delta i den videre utformingen av denne.
Boken inneholder bidrag fra syv forskere med lang fartstid på feltet. Den er redigert av Frode Steen, professor ved Institutt for samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøyskole, og Ivar Pettersen, seniorrådgiver ved Norsk institutt for bioøkonomi.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788202671839
Publisert
2020-03-10
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm AS
Vekt
528 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
18 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
268
Sjanger
Faglitteratur