Vi står midt i en digital omveltning. Web2.0 og sosiale medier endrer
samfunnet på svært omfattende måter. Smart læring diskuterer
hvilke konsekvenser denne utviklingen har for skolen og måten vi
lærer på. En snever forståelse av IKT og mangel på kompetanse og
visjoner hindrer utviklingen av morgendagens skole. Sentrale
myndigheter og gjeldende læreplaner tar i liten grad hensyn til denne
digitale omveltningen. I dagens praksis blir IKT i hovedsak sett på
som et verktøy for å understøtte eksisterende organisering og
arbeidsprosesser heller enn som en kilde for nye læringsprosesser og
måter å skape kunnskap på. Boken analyserer læring i et historisk,
teknologisk, pedagogisk, organisatorisk og biologisk perspektiv.
Forfatteren beskriver nyere pedagogiske tankesett som konnektivisme og
peeragogy (samlæring), som viser veier til smartere måter å
organisere læreprosesser på. Web2.0 og sosiale medier er mer enn
teknologi. Det kan også ses på som infrastruktur for sosial
samhandling. Ved å ta disse tjenestene i bruk har skolen mulighet for
å utvikle nye og mer effektive læreprosesser tilpasset hver enkelt
elev. Arne Krokan er professor ved Institutt for sosiologi og
statsvitenskap ved NTNU. Han har magistergrad i familiesosiologi, og
har studert psykologi, pedagogikk, statistikk og IKT ved Universitetet
i Oslo. Derfra har han også doktorgrad i medier og kommunikasjon.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027501
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter