I Norge og i EU har det vært en målrettet satsing på
entreprenørskapsutdanning. Ut fra et ønske om å bidra til utvikling
av en kultur for entreprenørskap, har denne satsingen gitt en stor
økning av entreprenørskapsutdanning ved skoler, høgskoler og
universiteter i Norge og i andre europeiske land. Boken setter først
og fremst søkelys på norske forhold. Den bidrar til diskusjonen om
hva entreprenørskapsutdanning er, og skiller mellom utdanning for, om
og gjennom entreprenørskap. Videre tegner den et bilde av
entreprenørskapsutdanning i Norge gjennom å kartlegge utbredelsen av
ulike tilbud i ungdomsskole, videregående skole og høyere utdanning.
Bokens største del omhandler studier av potensielle effekter av
entreprenørskapsprosjekter i grunnopplæringen, og hva som kan være
effektene av ulike typer entreprenørskapsutdanning i høyere
utdanning. Resultater og tilnærminger diskuteres også i lys av
regjeringens handlingsplan for entreprenørskap i utdanningen. Boken
er skrevet for forskere og studenter i fag som fokuserer på
entreprenørskap og entreprenørskapsutdanning. Den vil også være
nyttig for ulike aktører i utdanningssystemet og personer som jobber
med næringsutvikling og regional utvikling. Vegard Johansen er
forsker 1 ved Østlandsforskning. Liv Anne Støren er forsker 1 ved
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027167
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter