I Norge og i EU har det vært en målrettet satsing på entreprenørskapsutdanning. Ut fra et ønske om å bidra til utvikling av en kultur for entreprenørskap, har denne satsingen gitt en stor økning av entreprenørskapsutdanning ved skoler, høgskoler og universiteter i Norge og i andre europeiske land. Boken setter først og fremst søkelys på norske forhold. Den bidrar til diskusjonen om hva entreprenørskapsutdanning er, og skiller mellom utdanning for, om og gjennom entreprenørskap. Videre tegner den et bilde av entreprenørskapsutdanning i Norge gjennom å kartlegge utbredelsen av ulike tilbud i ungdomsskole, videregående skole og høyere utdanning. Bokens største del omhandler studier av potensielle effekter av entreprenørskapsprosjekter i grunnopplæringen, og hva som kan være effektene av ulike typer entreprenørskapsutdanning i høyere utdanning. Resultater og tilnærminger diskuteres også i lys av regjeringens handlingsplan for entreprenørskap i utdanningen. Boken er skrevet for forskere og studenter i fag som fokuserer på entreprenørskap og entreprenørskapsutdanning. Den vil også være nyttig for ulike aktører i utdanningssystemet og personer som jobber med næringsutvikling og regional utvikling. Vegard Johansen er forsker 1 ved Østlandsforskning. Liv Anne Støren er forsker 1 ved Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245027167
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok