Denne boka presenterer en epoke i norsk skoleutvikling som har vært
dominert av nasjonale handlingsplaner med fokus på IKT. I løpet av
en 15 års-periode er tre store utviklingsprogrammer blitt
gjennomført: PLUTO, PILOT og Lærende nettverk. De har alle satt dype
spor etter seg i forståelsen av hva digitale teknologier og medier
kan brukes til i utdanning. Boka belyser denne satsningen og trekker
frem eksempler og erfaringer fra programmene. Forfatterne drøfter
hvordan skolen som organisasjon kan omstille seg og utnytte
potensialet ved digitale teknologier og medier for å fremme barn og
unges læring og utvikling, blant annet ved å skape nye former for
læring. De fremhever at om en skal lykkes med slik omstilling må en
rette oppmerksomheten mot mangfoldet, egenarten og kompleksiteten ved
disse teknologiene, mediene og skolen som organisasjon. Boken løfter
erfaringene med IKT inn mot teorier og forskning som utfordrer
eksisterende måter å tenke skoleutvikling på. Boken henvender seg
til studenter og lærere i lærerutdanning og annen pedagogisk
utdanning og til skoleledere og andre som er opptatt av digitale
medier, utdanning og skoleutvikling.
Les mer
kompleksitet, mangfold og ekspansiv læring
Produktdetaljer
ISBN
9788205456709
Publisert
2021
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter