Denne boka trekker på et stort kunnskapstilfang fra forskning og
faglitteratur, om elevenes læring, og hvordan lærere enkeltvis og i
fellesskap kan bidra til utviklingen av framgangsrike skoler. Praksis
formes innenfra av elever og lærere, og et utvidet læringsbegrep
understreker betydningen av faglig så vel som sosial og personlig
læring. Elevene trenger meningsfylte læringsoppgaver, gode sosiale
relasjoner og lærere som mestrer prinsippene for klasseledelse og god
undervisning. For lærerne er kanskje den største utfordringen å
mestre mangfoldet av elever gjennom differensiert undervisning og et
inkluderende læringsmiljø. Det er lærerne og elevene sammen som
bestemmer innhold og tempo i skolenes utviklingsarbeid. Blant nye
innslag i vår tids læringslandskap inngår et nytt læreplanverk,
sosial og emosjonell læring, digitalisering og psykisk helsefremmende
arbeid. Dette er temaer som denne boka tar opp. Boka henvender seg til
lærere, lærerstudenter og andre som er opptatt av praksisnære
skolespørsmål og gir en bred oversikt over aktuelle utfordringer og
framtidige løsninger i skolen.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788205535916
Publisert
2021
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter