Å oppleve tilhørighet er grunnleggende for at elevene skal kunne
vokse og utvikle seg i skolen. Uten tilhørighet - ingen læring. I
denne boka presenteres nyere forskning på hvordan skoler arbeider og
samarbeider med eksterne systemer for at ulike grupper av elever skal
oppleve tilhørighet. Forskningen i boka tar utgangspunkt i elever som
har behov for særskilt tilrettelegging og får spesialundervisning,
men den har også med forskning fra flereandre områder som mobbing og
læringsmiljø hvordan skoler kan skape tilhørighet for elever med
flerkulturell bakgrunn ekstra flinke elever lærernes utfordringer med
å mestre et mangfoldig klasserom skolers arbeid med å kartlegge
elevenes læringsmiljø Alle bidragene i boka springer ut fra ulike
forskningsmiljøer som ofte omtales samlet som «instituttsektoren»,
og er med på å vise fram instituttsektoren i Norge sin unike
posisjon som kunnskapsgrunnlag for utviklingen av skolen. Med boka
ønsker forfatterne å bidra til økt kunnskap om skolenes arbeid med
å skape tilhørighet for ulike elevgrupper, og dermed bidra til en
forskningsinformert debatt om skolers mangfoldige arbeid med
tilhørighet.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788205570825
Publisert
2022
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter