Hvordan bør vi undervise i norsk? Og hva skal elevene lære? Slike spørsmål er rammen for norsklærerens arbeidshverdag. Norskdidaktikk er en helhetlig og oppdatert innføring i fagdidaktikk for norskfaget. Henning Fjørtoft presenterer sentrale teorier om undervisning og læring i norsk og viser hvordan faget kan organiseres for å fremme læring og motivasjon for alle elever. Norskfaget er det største av de humanistiske fagene i skolen, og Fjørtoft legger stor vekt på språk- og litteraturundervisning. Han gir en innføring i begrepet literacy, og dekker sentrale områder som lesing, muntlighet, litteraturundervisning og skriving. Praktisk orienterte kapitler om læringsstrategier, planlegging og vurdering gir gode tips til undervisningen. Boken har et eget kapittel om flerspråklighet. Norskdidaktikk omhandler undervisning i norskfaget fra 5. til 13. trinn i skolen. Henning Fjørtoft er førsteamanuensis i norsk fagdidaktikk ved Program for lærerutdanning, NTNU og har tidligere undervist i grunnskole og videregående opplæring. Fjørtoft har deltatt i flere forsknings- og utviklingsprosjekter i skolen. Doktorgradsavhandlingen hans handlet om den danske lyrikeren Inger Christensen og hans forrige bok var Effektiv planlegging og vurdering (Fagbokforlaget, 2009). «Boken är som helhet en bragd och en verklig gåva till modersmålslärare i Norden.» Arena
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245014129
Publisert
2014-07-22
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget Akademisk
Serie
Vekt
938 gr
Høyde
247 mm
Bredde
175 mm
Dybde
23 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Innbundet
Antall sider
333
Sjanger
Faglitteratur
Forfatter