Boken er laget for barn i alderen 9-14, og lærere i klassen, eller hjemme. Den viser hvordan en demokratisk logikk og kultur utvikler individ og samfunn. Barnet får en forståelse av seg selv; med refleksjon å oppdage hvordan det er ordene som «bringer» ideer, og slik er byggende for tanker. Slik kan boken bidra til en forståelse av hvorfor det i klasserommene bør være ro til å lære, snakke og diskutere. Dette kan gi lærere en autoritet som leder og besitter av kunnskap. Boken er bygget på antikkens athenske demokrati og læringstenkning, og mer moderne filosofi og pedagogikk.Fra de minste «byggesteinene» som ord og ideer i kapittel 1, er det litt om hva utvikling er, og hvordan ord innholder andre ord, som at større ting inneholder mindre ting, av ideer og ting i verden. Det etableres en bevissthet om at verden og vår oppfatning av den består av ord/ideer og deler som er sammensatt, og som vi bør finne ut av for å kalle noe for kunnskap. Slik passer den også som en metaforståelse for skolefagene, der man så gjør dybdepresentasjon og kunnskapsdannelse i arbeid med fagene. Individet får en universell metode for «kritisk tenkning». All tenkning er som bevissthet kritisk. Men, overfladisk veiledning og kunnskap, følelsen av avmakt, forventninger, frykt, dårlig kultur for tenkning, og mangel på tro eller overlegen tro på seg selv, ødelegger.I kapittel 2 er temaet om viktigheten av å få snakke for kunnskap og forbedring, og for å slippe ufrihet og tyranni hvor man befinner seg. Her fremstilles den demokratiske logikk som medvirkning for forbedring. Her tolereres ikke mobbing og trakassering, for trivsel og utvikling av den enkelte og fellesskapet, og kan også sees som ideell kommunikasjon i vitenskapelig praksis.I kapittel 3 handler det om mennesket og leseren selv, og hvordan temaene i de to første kapitlene inngår i dette selv-prosjektet leseren ser som utvikling av individ og fellesskap.Boken kan med hensikt leses og reflekteres med en voksen. For mer dybdekunnskap, så anbefales «Ytring, Forbedring og Utvikling», som er en voksenbok med de samme tema, og stort sett samme oppbygging.Bøkene er relevant for kompetensemålene for fremtidens skole. Fra Ludvigsenrapporten NOU 2015:8, side 8: På bakgrunn av utviklingstrekkene anbefaler utvalget fire kompetanseområder som grunnlag for fornyelse av skolens innhold: – fagspesifikk kompetanse – kompetanse i å lære – kompetanse i å kommunisere, samhandle og delta – kompetanse i å utforske og skape.I Bergen og nabokommunene: Ved kjøp av 2 klassesett/ca. 55 bøker, er 90 minutters foredrag av forfatteren kostnadsfritt. Send sms ved interesse; (tlf.) 90805763.
Les mer
Produktdetaljer
Publisert
2024-12-12
Utgiver
Vendor
Anders P. Petersen
Aldersnivå
9-12, 12-16
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
E-bok
Antall sider
48
Sjanger
Faglitteratur
Forfatter