"Han er en kystfolkets mester, Roy Jacobsen, en virtuos poetisk skildrer av en kystkultur med fiske, båtmannskap og praktisk virke. (...) romanen bæres trygt oppe av en romanforfatter som fører et vidunderlig vakkert språk og har en poetisk kraft. Dialogene og de kraftfulle uttrykkene på lokal dialekt skaper autentisitet. Kapitlene og scene etter scene rundes av med eleganse og finesse. Roy Jacobsen behersker det korte formatet. En fryd for sjel og hjerte."
- Guri Hjeltnes, VG
"Roy Jacobsens roman skaper handling uten de store fakter og effekter. De usagte dramaer ligger i mange av ytringenes undertekst. Gjennom antydningens kunst trekkes leseren hele tiden inn i bokas underliggende spenning som skapes i samspillet og replikkskiftet mellom romanens aktører. Knapt noen annen norsk samtidsforfatter evner som ham å leve opp til den hemingwayske devisen: «Showing, not telling» gjennom et språk som bærer preg av sagaens korthogde stil. Det er mesterlig."
- Finn Stenstad, Tønsbergs Blad
"Om denne boka er det ikke annet å si at den er fantastisk. Gripende. Det skyldes minst historien i romanen, og mest selve måten Roy Jacobsen har fortalt den på. Han har en fantastisk historie å fortelle, ja, men den kunne lett ha blitt noe graps av sentimentalitet i en annen forfatters hender. Hos Jacobsen er den blitt til stor, stor kunst."
- Valerie Kubens, Fædrelandsvennen
"(...)et ramsalt drama uten litterært sidestykke."
- Lars Lilleby Macedo, Trønder-Avisa
"Etter «Hvitt hav» fortoner de to romanene fra øya på Helgelandskysten vel så mye som en jacobsensk variant av Olav Duuns «Juvikfolket», som et forspill til «Seierherrene». Etter andre roman om Ingrid og hennes opplevelser under 2. verdenskrig, vil nok mange lesere håpe på flere romaner om henne og barrøyfolket."
- Terje Eidsvåg, Adresseavisen
"Igjen slår Roy Jacobsen til med et mesterverk. Ikke så mykt poetisk som «De usynlige», men poesi likevel - kontant og konsentrert om liv og livsvilkår på den værharde kysten nordpå. (...) Roy Jacobsen viser nok en gang sitt språklige mesterskap omkring grunnleggende arbeidsprosesser og den enkle kommunikasjonen som binder kystfolk sammen."
- Aslak Thorsen, Varden
"Roy Jacobsen er en virkelig forteller; med evnen til å gi leseren oversikt og detaljer i samme bilde - uten å miste perspektivet.(...) I «Hvitt hav» er livet skildret både vakkert og brutalt."
- Anne Scäffer, Bergens Tidende
"Roy Jacobsen vender tilbake til den nordnorske kysten og miljøet fra De usynlige. HVITT HAV er lakonisk, dyptloddende norsk litteratur av en type man skulle tro ingen lagde lenger. (...) en ganske kort, men mettet roman skrevet i en tradisjon helt frikoblet fra samtidens jakt på juggel og aktualitet."
- Bjørn Gabrielsen, Dagens Næringsliv
"Jacobsens poetiske prosa er overveiende veltemperert og dessuten bemerkelsesverdig rik på tidsriktige og presise substantiver. Blant romanens fremste kvaliteter er dens evne til å fylle værelsene i de tomme husene på Barrøy med spøkelsesaktige spor etter fortiden."
- Frode Helmich, Morgenbladet
"HVITT HAV er blitt en storslått fortelling, raffinert og besk, med lang ettersmak. (...)Roy Jacobsens andre roman fra Barrøy, HVITT HAV, er om mulig enda bedre enn «De usynlige». Kanskje fordi den dramatisk oppbygde fortellingen har et ganske annet spenningsnivå, naturlig hjulpet av det rammeverket den er satt inn i."
- Turid Larsen, Dagsavisen