En sjelden gang utkommer det en bok som forandrer litteraturhistorien. Roberto Bolaños siste roman gir bud om at det ved inngangen til det 21. århundre fremdeles er mulig å for nye romanen og skrive et dønn originalt verk relevant for vår tid (...) Alt ligger dermed til rette for en Bolaño-feber i Norge.
- Gabriel Vosgraff Moro, VG
Bolaño fletter europeisk idéhistorie, antikke myter, freudiansk psykologi, religion og nåtidig barbari sammen, med stort overskudd og eleganse. Han skildrer virkeligheten som en drøm, og gjør drømmeverdenen virkelig. Han er suveren i disse passasjene som er både elegant essayistikk og stor skjønnlitteratur på samme tid (...)Store deler av romanen er så godt skrevet at jeg veksler mellom å klype meg i armen, og bli sittende med intens måping.
- Eskil Skjeldal, Vårt Land
Chileneren Roberto Bolaños siste etterlatte roman er likevel så massiv at man lurer på om det trengs brekkjern og spett for å få jekket den opp. Helt feil. Fortellerstemmen er fra første stund fengende, nesten jovial, men aldri uten brodd (…) en roman utenom det vanlige, men samtidig uanstrengt livaktig.
- Susanne Hedemann Hiorth, Dagens Næringsliv
Opp fra de 933 boksidene stiger scener og dialoger, latter og gråt, fortellinger og myter, fakta og fantasi; knyttet til 60–70 navngitte personer, mens et bilde av en verden i oppløsning bobler som et fryktelig heksebrygg under handlingen.
- Fredrik Wandrup, Dagbladet
Samtidig som romanen formidler en enorm fortellerglede og evne til språklig variasjon, framstår Bolaño som klassisk poeta doctus med satirisk snert i tidsskildringen og en Jan Kjærstad-aktig glede av uavlatelig å referere til kunstnere han har latt seg inspirere av, som Jorge Luis Borges og David Lynch.
- Steinar Sivertsen, Stavanger Aftenblad