Hva trenger unge tenåringer dypest sett når de begynner på
ungdomsskolen, usikre på alt det nye i egen kropp og det sosiale
livet? Hva skal til for at de finner seg til rette og deltar? Hva kan
ligge bak uforståelig eller provoserende atferd? Som den voksne i
ungdomsskolen har du flere store og krevende oppgaver. Du skal se
ungdommene innenfra og styrke deres evne til å ta medansvar, ved
siden av alt du skal lære dem. Det er enklere å få til dette når
du klarer den vanskelige kunsten å se deg selv via ungdommens blikk.
I denne boka kombineres psykologisk kunnskap med praksisnære
eksempler fra klasserommet og skolegården. Du får hjelp og verktøy
til å skape trygghet som stimulerer læring og utvikling. I tillegg
får du innsikt i hvordan måten voksne møter og forstår ungdom på,
bidrar til å åpne eller stenge deres muligheter i livet. Dette er
den siste boka i en «triologi» der målet nettopp er å bringe
psykologisk kunnskap og forståelse tydeligere inn i barnehagen og
skolen. Første bok i triologien, Se barnet inenfra (2013), handler om
hvordan jobbe med tilknytning i barnehagen. Se eleven innenfra (2016),
som er andre bok, handler om relasjonsarbeid og mentalisering på
barnetrinnet. I denne siste boka er det altså ungdommen som er tema.
Boka henvender seg til lærere og andre voksne i ungdomsskolen og er
også relevant for videregående skole.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788205596658
Publisert
2023
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter