Grunnskole og videregående opplæring er i dag langt viktigere enn
tidligere for barn og unges framtid. Derfor er det bekymringsfullt
når en relativt stor andel elever i Norge faller ut av skolen og ikke
får studie- eller yrkeskompetanse. Disse elevene vil senere få
problemer med å komme inn på arbeidsmarkedet, og de vil også ha en
stor sannsynlighet for dårligere fysisk og psykisk helse. Denne boka
handler om fravær og frafall i skolen, og om hva som kan gjøres for
å øke andelen unge som fullfører grunnopplæringen. I boka drøftes
hva rett og plikt til opplæring innebærer for elevene og skolen.
Videre presenteres det forskning om årsaker til ulike former for
ugyldig fravær, og om hva som kjennetegner elever som ikke fullfører
skolegangen. Det argumenteres for en systemteoretisk tilnærming til
problemet, og det illustreres hvordan en slik tilnærming kan
realiseres i skolen. I den siste delen av boka konkretiseres ulike
former for tiltak, så som generelt forebyggende arbeid, eksplisitte
intervensjoner overfor elever i faresonen for frafall, samt
skreddersydde tiltak overfor elever med mye ugyldig fravær.
Målgrupper for boka er studenter i lærerutdanningen, lærere i
grunnskolen og videregående opplæring samt skoleledere. Terje
Overland er utdannet pedagog og psykolog. Han har vært
førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo, og han har lang erfaring med
endringsarbeid overfor barn og unge som dropper ut av skolen. Thomas
Nordahl er professor ved Høgskolen i Hedmark og leder for Senter for
praksisrettet utdanningsforskning. Han har utgitt en rekke bøker,
artikler og forskningsrapporter innen ulike pedagogiske fagområder.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027402
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter