Prinsippet om at skolen skal være for alle og gi alle barn og unge
like muligheter for deltakelse og læring, har lange historiske
røtter i Norge. I dag er prinsippet videreført i visjonen om en
inkluderende skole.I denne boka ser forfatterne nærmere på hva som
menes med inkludering, og hvordan idealet kan omsettes i pedagogisk
praksis og dermed sette sitt preg på lærerarbeidet og skolehverdagen
til barn og unge. Spørsmålene som reises er: Hvordan skape best
mulig betingelser for deltakelse for alle elevene i klassen? Hvilken
betydning har fellesskapet for elevenes danningsprosess? Hvordan kan
ulike arbeidsformer som læringsstrategier, estetiske uttrykksformer
og nærmiljøorientert undervisning bidra til deltakelse for alle
elever? Hva innebærer et inkluderende skole-hjem-samarbeid? Hvordan
kan arbeid med didaktikkgrupper i utdanningen øke studentenes
forståelse av inkluderende opplæring? Boken springer ut av en
forskergruppe i pedagogikk ved Institutt for
grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk ved
Universitetet i Stavanger. Kapitlene er skrevet for studenter i
lærerutdanningene, lærere, skoleledere og skoleeiere og
utdanningsforskere.
Les mer
innspill til læreres arbeid for inkludering
Produktdetaljer
ISBN
9788205570610
Publisert
2022
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter