TIMSS gjennomføres både på barnetrinnet og på ungdomstrinnet. Gjennom spørreskjemaer til rektorer, lærere, elever og foresatte (bare på barnetrinnet) samles det inn informasjon om elevenes læringskontekst. Dette gjør det mulig å undersøke sammenhenger mellom bakgrunnsfaktorer og elevenes læringsutbytte.Denne boka inneholder analyser av data fra TIMSS 2015-undersøkelsen. Norge deltok med elever fra 4., 5., 8. og 9. trinn. I analysene som presenteres i denne boka, belyses blant annet følgende:- Er det fortsatt en positiv utvikling i norske elevers prestasjoner i realfag?- Hvordan presterer norske elever i matematikk og naturfag sammenliknet med elever i de andre nordiske landene?- Hvordan kan undervisningskvalitet måles, og hvordan er sammenhengen mellom lærernes undervisningskvalitet og elevenes læringsutbytte?- Hva karakteriserer norske realfagslæreres kompetanse?- Hvilke sammenhenger finnes mellom lærerkompetanse, undervisningskvalitet og elevenes læringsutbytte?- Hvilken betydning har lekser og lærernes faglige kompetanse for likeverd i skolen?- Hvilke aspekter ved skolemiljøet har betydning for elevenes læringsutbytte?Ole Kristian Bergem, Hege Kaarstein og Trude Nilsen ved ILS (Institutt for lærerutdanning og skoleforskning) ved Universitetet i Oslo er redaktører av boka. Øvrige bidragsytere er Sigrid Blömeke og Ronny Scherer fra CEMO (Centre for Educational Measurement, UiO) og Merethe Frøyland fra Naturfagsenteret.Denne boka er også tilgjengelig i open access-utgave på Idunn.no:https://www.idunn.no/vi-kan-lykkes-i-realfag]]>
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788215027982
Publisert
2016-11-30
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
206
Sjanger
Faglitteratur