I denne boken presenteres artikler av utdanningsforskere fra Danmark, Finland, Island, Sverige og Norge med ulike innfallsvinkler på spenninger mellom styring og danning i det nordiske utdanningslandskapet. Artiklene skal bidra til økt kunnskap om dilemma, spenninger og mulige konsekvenser av de styringslogikker som har preget den utdanningspolitiske diskurs i Europa i løpet av de siste tiår. Søkelyset er i særlig grad rettet mot hvilke utfordringer dette gir når det gjelder forholdet mellom styring og danning. Med utgangspunkt i empiriske og teoretiske studier presenteres ulike tilnærminger til bokens hovedtema. Her utmeisles problemstillinger som belyser sammenhenger og motsetninger mellom utdanningens makro- og mikronivå. Boken er dedisert til professor Gustav E. Karlsen, som fyller 70 år i 2012, og den reflekterer hans faglige ståsted gjennom tilnærminger som på ulike vis følger opp og konkretiserer hans bok, Utdanning, styring og marked (2006). Denne fagfellevurderte, vitenskapelige antologien er aktuell for lærerstudenter, pedagogikkstudenter og forskere, lærere, skoleledere og politikere. Den har særlig relevans for de nasjonale rektorutdanningene og mastergradsstudier innrettet mot utdanningsledelse.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788251929295
Publisert
2012-10-11
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Akademika
Vekt
550 gr
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Flerspråklig
Format
Product format
Heftet
Antall sider
289