Denne boka handler om skriveutvikling i skole og samfunn. Derfor handler den også om rammene for skriving, alt det som påvirker så vel skrivelærer som skriver, og så vel skriveprosessen som det endelige resultatet. I løpet av noen tiår har vi blitt mer oppmerksomme på hvilken rolle rammene spiller i skriveopplæring og skriveutvikling, og på betydningen av å gjøre dem tydelige. Hva slags skriving er dette? Hvilke funksjoner har den? En slik første klargjøring av rammene for skrivingen fører til nye spørsmål, som også de har med rammebetingelser å gjøre: Hva trenger barn, unge og voksne hjelp med i ulike faser av sin skriveutvikling? Og hva slags hjelp trenger de? Hva skal det legges vekt på i ulike former for skriving for ulike formål? Dermed føres vi inn i to brennaktuelle skrivepedagogiske tema, som begge blir belyst i denne boka: vurdering og sjanger. Begge har med rammer for skriving å gjøre, og begge blir belyst i denne boka. Også teknologiutvikling og skolereformer skaper rammer, og flere av bidragene handler om de rammene den digitale teknologien og Kunnskapsløftets krav om skriving i alle fag gir for skrivearbeidet i og utenfor skolesammenhenger.
Les mer
Denne boken handler om skriveutvikling i skole og samfunn, og om rammene for skriving. Den tar blant annet for seg temaene vurdering, sjanger og teknologiutvikling som rammer for skriving. Med litteraturlister.
Les mer
På omslaget: Skrivesenteret

Produktdetaljer

ISBN
9788251925679
Publisert
2010-08-02
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Tapir akademisk forlag
Vekt
518 gr
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
263