Denne boka handler om språkutvikling hos tospråklige barn og tilegnelse av andrespråk i barnehagen og på barnetrinnet i skolen.
Formålet med boka er å utvikle flerkulturell kompetanse hos barnehagelærer- og lærerstudenter og pedagoger i barnehagen og på barnetrinnet.
Emnene er både knyttet til språktilegnelse, språklige beskrivelser, språksosiologi, og til metodisk tilrettelegging i flerkulturelle grupper, hvor vennskap, lek, temaarbeid og lærerrollen står sentralt.
Denne tredje utgaven er oppdatert på planer og offentlige dokumenter. Nyere forskning er lagt til, f.eks. om musikk som verktøy i norskopplæringen. Kapitlet om kartlegging er utvidet, siden kartlegging av barns språk nå innføres for barnehager over hele landet.
Sonja Kibsgaard er førstelektor i pedagogikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning og Olaf Husby er førsteamanuensis ved Institutt for språk- og kommunikasjonsstudier ved NTNU.
Formålet med boka er å utvikle flerkulturell kompetanse hos barnehagelærer- og lærerstudenter og pedagoger i barnehagen og på barnetrinnet.
Emnene er både knyttet til språktilegnelse, språklige beskrivelser, språksosiologi, og til metodisk tilrettelegging i flerkulturelle grupper, hvor vennskap, lek, temaarbeid og lærerrollen står sentralt.
Denne tredje utgaven er oppdatert på planer og offentlige dokumenter. Nyere forskning er lagt til, f.eks. om musikk som verktøy i norskopplæringen. Kapitlet om kartlegging er utvidet, siden kartlegging av barns språk nå innføres for barnehager over hele landet.
Sonja Kibsgaard er førstelektor i pedagogikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning og Olaf Husby er førsteamanuensis ved Institutt for språk- og kommunikasjonsstudier ved NTNU.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788215023281
Publisert
2014-07-09
Utgave
3. utgave
Utgiver
Aschehoug & Co
Vekt
375 gr
Høyde
225 mm
Bredde
151 mm
Dybde
22 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
229
Sjanger
Faglitteratur