Hvilken funksjon bør musikkundervisningen ha i skolen? Skal den være et instrument til å produsere harmoniske, kreative og målrettede individer i et velfungerende samfunn? Eller skal den være et kritisk korrektiv til en snever produktivitets- og nyttetenkning? Forfatteren av Musikk: strategi og lykke stiller noen grunnleggende filosofiske og pedagogiske spørsmål om undervisningsgjenstanden musikk og drøfter estetiske og kultursosiologiske perspektiver på musikk. Han har en kritisk holdning til instrumentelle tendenser i utdanningspolitisk og kulturpolitisk tenkning og praksis. Musikkopplevelsen kan ikke reduseres til kun å være et instrument for alle mulige matnyttige utdanningspolitiske målsetninger. Boken er skrevet for studenter som skal lære å undervise i musikk, dvs. studenter i allmennlærerutdanningen og ved musikkhøgskoler og -konservatorier.
Les mer
Forfatteren stiller i boken noen grunnleggende filosofiske og pedagogiske spørsmål om undervisningsgjenstanden musikk, og drøfter estetiske og kultursosiologiske perspektiver på musikk. Boken henvender seg til studenter i allmennlærerutdanningen og ved musikkhøyskoler og -konservatorier. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202218232
Publisert
2003
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
404 gr
Høyde
240 mm
Bredde
175 mm
Dybde
14 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
216

Forfatter