Kartlegging og undervisningsopplegg legger vekt på kunnskapskvalitet og ikke på kunnskapsmengde.
10-15% av elevene har matematikkvansker, og boken er tenkt som et praktisk hjelpemiddel i arbeidet for disse. Læreplan (GR 97) legger vekt på matematikk i dagliglivet og på elevenes forutsetninger og erfaringer. Både kartleggingen og undervisningen bygger på dette, samt at eleven skal oppnå
95% mestring, slik at også selvtillit og holdning til matematikken blir bedre.
"Kartlegging og undervisningsopplegg legger vekt på kunnskapskvalitet og ikke på kunnskapsmengde" (Olav Lunde).
Boken inneholder detaljerte undervisningsforslag. Opplegget er spesielt rettet mot elever i 3.- 4. klasse (tidligere 2.- 3. klasse) som har behov for tilpasset undervisning, men det vil også være nyttig innen spesialundervisningen på ungdomstrinnet. Kartleggingen og undervisningsopplegget er resultatet av et tre- årig utviklingsarbeid som er støttet økonomisk av Nasjonalt Læremiddelsenter.
Innhold:
Del A: Lærevansker i matematikk (70 sider)
Hva betyr det å "ikke få til matten"?
Hvordan lærer barn matematikk- og hva trenger de å lære?
Kartlegging av matematikkvansker
Organisering av undervisningen
Undervisningsmessige konsekvenser
Del B: Kartlegging av matematikkvansker (60 sider)
Oversiktskartlegging av ulike matematiske ferdigheter
Kartlegging av noen forutsetninger for matematikk
1. Kjennskap til vanlige bruksområder for tallene
2. Lesing og skriving av tall, ordning av tall og plassverdi
3. Oppfatning av noen av dagliglivets størrelser
4. Måling, penger og enheter
5. Addisjon
6. Subtraksjon
7. Multiplikasjon og divisjon
8. Problemløsing og tankestrategier
9. Kroppsoppfatning og modenhet
10. Persepsjon, koordinering og motorikk
11. Oppmerksomhet og konsentrasjon
12. Språk og begreper
13. Hukommelse
14. Holdninger til faget matematikk
Del C: Forslag til undervisning av elever med lærevansker i matematikk (100 sider)
Arbei
Les mer
1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 1997
Produktdetaljer
Publisert
2019-09-02
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Info Vest Forlag
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
E-bok
Antall sider
237
Orginaltittel
Kartlegging og undervisning ved lærevansker i matematikk
Sjanger
Faglitteratur
Forfatter
Illustratør