Det spesialpedagogiske praksisfeltet har endret seg i de seinere årene. I dag kjennetegnes det av mangfold og fleksibilitet. Det betyr at det må være mange valgmuligheter når en skal utforme tilbud til elever med særlige behov. Det er ikke bare et spørsmål om å gi hjelp til enkeltelever, men også om å arbeide for å utvikle den ordinære undervisningen og læringsmiljøet i en inkluderende skole. Mens spesialpedagogisk praksis tidligere var knyttet til egne skoler, klasser, grupper eller timer, så handler det i dag mer om opplæringstilbudets kvalitet, relativt uavhengig av hvor dette tilbudet gis.Den nye utgaven av Innføring i spesialpedagogikk har fått et nytt kapittel om spesialpedagogisk praksis. Dette omfatter arbeidsprosessen fra kartlegging til tiltak, og kapittelet beskriver hovedprinsippene som ligger til grunn for arbeidet med de vanligste spesialpedagogiske utfordringene i skole og barnehage. Boka har også fått et kapittel om matematikkvansker, noe som har manglet i tidligere utgaver. De øvrige kapitlene er revidert i tråd med de siste årenes utvikling på det spesialpedagogiske praksis- og forskningsfeltet. Boka gir en solid og oppdatert innføring i spesialpedagogikk i barnehage, grunnskole og videregående skole, og den retter seg særlig til studenter i disse utdanningene.
Les mer
1. e-bokutgave tilsvarer 4. trykte utgave 2008

Produktdetaljer

Publisert
2013-06-06
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
E-bok
Antall sider
414