«Gode tiltak for å styrke de svakeste leserne, som for en stor del består av gutter, kan føre til at disse får bedre leseferdigheter, større sjanser på arbeidsmarkedet og på mange andre måter et bedre liv, noe som i sin tur kommer samfunnet til gode.» Dette skriver Astrid Roe i første kapittelet av Gutter og lesing. Gutter leser mindre enn jenter og scorer dårligere på leseprøver. Hvorfor er det sånn? Kan vi få dem til å lese mer og bedre enn de gjør? I denne boka behandles mange innfallsvinkler til gutters lesing, lesepreferanser og lesekyndighet. Sentrale emner er gutters leserhistorier, digital tekstpraksis, «guttelitteratur», guttebildet i lærebøker og litteraturformidling rettet mot gutter. Målgruppen er lærere i det 13-årige skoleløpet, studenter, bibliotekarer, høgskole- og universitetsansatte og foreldre. Kåre Kverndokken er dosent i norskdidaktikk ved Høgskolen i Vestfold. Gjennom sine populære norsklæreverk både lesebøker og språkbøker har han i en årrekke vært med på å prege norskfaget i skolen. Kverndokken driver flere videreutdanningskurs for lærere i lesing og skriving. Hans forrige bok var 101 måter å lese leseleksa på. Om lesing, lesebestillinger og tekstvalg (2012). «Det er ikke uvanlig at forskere klager på at skolens praktikere ikke interesserer seg for hva de har å meddele. Etter mitt syn kan det ha noe å gjøre med at få av dem skriver på en så interessant måte som det Kverndokken gjør.» - Hallvard Håstein, Bedre skole
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245014327
Publisert
2013-05-01
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget Akademisk
Serie
Vekt
696 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
19 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
275
Redaktør