Å oppdra nye generasjoner til å bli lese- og skrivekyndige har vært skolens sentrale oppgave fra allmueskolen ble innført i 1739. Fram til 1889 var lesing og skriving egne fag i skolen, gradvis har denne opplæringen blitt et norskfaglig ansvar. Med Kunnskapsløftet (LK06) er igjen lesing og skriving innført som grunnleggende ferdigheter som det skal arbeides med i alle fag. Denne boka gir en historisk gjennomgang av den plassen lesing og skriving har hatt i grunnskolen fram til i dag. Med utgangspunkt i lover og læreplaner, veiledende tekster og lærebøker tegnes et bilde av tidligere tiders lese- og skriveopplæring som også er gjenkjennelig fra dagens skole. Det «nye» er kanskje ikke så nytt, det er mye å lære av å studere den tradisjonen som dagens didaktiske og metodiske tenkning om lese- og skriveopplæring springer ut av. Samtidig synliggjør tittelen Fra Fadervår til Facebook den endringen som skriftkyndighetsopplæringen har gjennomgått, og ikke minst at den funksjonen som lesing og skriving har i samfunnet, er endret. Boka er skrevet for lærere som arbeider med lesing og skriving i alle fag, for studenter, forskere og lærerutdannere. Dagrun Skjelbred er professor i tekstvitenskap ved Høgskolen i Vestfold og har lang erfaring som lærer, lærerutdanner og forfatter av fagbøker før høyere utdanning.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245009606
Publisert
2010-09-30
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget Akademisk
Serie
Vekt
360 gr
Høyde
240 mm
Bredde
171 mm
Dybde
11 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
176
Sjanger
Faglitteratur
Forfatter