Barn er blitt viktige informanter i spørsmål som angår deres hverdag og dette reiser en rekke metodiske og etiske problemstillinger.
Forfatterne av denne boka fokuserer på intervju med barn som en tilnærmingsmåte for å synliggjøre barns perspektiver og synspunkter. Intervju med barn krever kunnskap, refleksjon og kompetanse hos intervjueren. Formålet med boka er å kvalifisere voksne som søker barneperspektivet i pedagogiske kontekster.
Å søke kunnskap fra barns ståsted vil blant annet si at barn blir sett og hørt, noe som også er viktig for barns identitetsdannelse. Voksne må med andre ord få adgang til barnets verden. Intervju med barn krever at man tenker gjennom ulike ideologiske og etiske spørsmål, planlegger grundig og har evne og vilje til å ivareta barnet i alle faser av arbeidet.
Boka passer for førskolelærere, forskere og studenter i førskolelærerutdanningen.
Les mer
Forfatterne fokuserer på intervju med barn som en tilnærmingsmåte for å synliggjøre barns perspektiver og synspunkter. Formålet med boka er å kvalifisere voksne som søker barneperspektivet i pedagogiske kontekster. Boka passer for førskolelære, lærere i småskolen, forskere og studenter i lærerutdanningene. Har litteraturliste.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788202218546
Publisert
2003
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
240 gr
Høyde
210 mm
Bredde
147 mm
Dybde
9 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
156