Denne boken bidrar med kunnskap og innsikt om barnehagens virksomhet. De sentrale temaene er hvordan innholdet i barnehagen blir tilskrevet kulturell verdi, og hvordan prosesser utfolder seg og ordnes. Barnehagen er et rom hvor barn skaper mening, betydninger og identiteter. Her gis vilkår for danning gjennom lover, politiske og pedagogiske rammeverk og gjennom tenkning som førskolelæreren har med seg fra utdanning og praksis. Redaktør Elin Eriksen Ødegaard har doktorgrad i utdanningsvitenskap, arbeider som førsteamanuensis ved Høgskolen i Bergen og professor II ved Universitetet i Tromsø. Bidragsyterne i boken er deltakere i NFR-prosjektet «Barnehagen som danningsarena Studier av barns meningsskaping, undervisningspraksis og vilkår»: Åsta Birkeland, Liv Torunn Grindheim, Anne S. Ekrene Hammer, Ida Margrethe Knudsen, Ida Marie Lyså, Randi Moe, Grete Nordvik, Thorolf Krüger, Svein Ole Sataøen, Tiri Bergesen Schei og Elin Eriksen Ødegaard. OM BOKEN Les et intervju med redaktør Elin Eriksen Ødegaard på Høgskolen i Bergen sine websider. «De ti kapitlene i Barnehagen som danningsarena har bidratt til nye tanker hos meg. Jeg har vært enig, uenig, overrasket og tankefull. Den har en slags balanse i teorilandskapet som bidrar til en form for urolig ro. Ny kunnskap som presenteres i boken opplees ikke som endelig og satt, men snarere som bevegelser i et kunnskapsfelt.» Marius Heimen, Pedagogisk bokorm
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245011531
Publisert
2012-07-19
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
504 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
16 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
251
Sjanger
Faglitteratur