Hva skal og kan barnehagelærerutdanningen være? Og hvordan kan lærerne bidra til at studenter i større grad er aktivt deltakende på veien til å utøve en profesjon Barnehagelærerutdanningen står overfor nye krav og forventninger til å utvikle et tettere faglig bånd mellom utdanning og profesjon, og mellom de ulike fagdisiplinene. Disse utfordringene løftes frem og relateres til forfatternes egne utviklings-og forskningsprosjekter. Forholdet mellom teori og praksis, med utgangspunkt i barnehagen som læringsarena, er en rød tråd gjennom artiklene. Forfatterne ser i tillegg på hvilken plass matematikken har i utdanningen, og hvordan bærekraftig utvikling og digitale læringsplattformer kan stimulere til profesjonelle praksiser. Denne boka fra 2012 er skrevet for barnehagelærerstudenter og for de som jobber i, eller har tilknytning til, barnehagelærerutdanningen. Redaktørene er Ann Merete Otterstad og Nina Rossholt. Otterstad er dosent i pedagogikk ved Institutt for barnehagelærerutdanning på Høgskolen i Oslo og Akershus. Rossholt er sosiolog og ansatt som 1.amanuensis i samfunnsfag ved Institutt for barnehagelærerutdanning på Høgskolen i Oslo og Akershus. De øvrige bidragsyterne er: Kari Bratland, Elena Bøhler, Pål E. Dingstad, Anne Furu, Bente Fønnebø, Tona Gulpinar, Inger Marie Lindboe, Olav Hovdelien, Kristin Holte Haug, Inger Hilmo, Gunn Karlsen, Karen Marie Eid Kaarby, Maybritt Jensen, Turi Pålerud, Elena Tkachenko og Kristin Tverberg.
Les mer
1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2012
«Den kan anbefales til alle i barnehagefeltet. De som absolutt bør lese den, er de som jobber innenfor den nye barnehagelærerutdanningen. Det kan bidra til å styrke både forskningsbasis og praksisrelevans, og da særlig den kritiske barnehagerelevansen.»
Les mer
Produktdetaljer
Publisert
2021-01-16
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
E-bok
Antall sider
345