Optimal læring i skolen krever motivasjon og innsats fra elevenes
side. Mange elever er imidlertid ikke motivert for skolearbeid, og
forskning har vist at motivasjonen for skolearbeid synker med elevenes
alder. I denne boka gjør forfatterne rede for noen sentrale teorier
om motivasjon, og drøfter hva skolen kan gjøre for å motivere
elevene. De presenterer også en stor undersøkelse om elevers
motivasjon for skolearbeid. Resultatene herfra viser blant annet at: *
det er stor variasjon i elevenes motivasjon og innsats på skolen, *
elevenes motivasjon og innsats synker gradvis med økende alder, *
skolestørrelse betyr ikke noe for elevenes motivasjon og innsats, *
læringsmiljøet på skolen har stor betydning for elevenes motivasjon
og innsats. Ut fra teori om motivasjon og egne forskningsresultater
gir forfatterne anbefalinger om hva skolen kan gjøre for å motivere
elevene.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027686
Publisert
2019
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter