Hvordan kan vi forstå kommunikasjon mellom mennesker? Kan kunnskap om
kommunikasjon bidra til å forbedre profesjonell praksis? Kan slik
kunnskap bidra til å endre fastlåste situasjoner og se nye
muligheter? Det finnes mange forskjellige profesjoner med ulike
oppgaver i helse- og sosialfeltet og i pedagogisk virksomhet. En
fellesnevner er at de yter profesjonelle tjenester samfunnet behøver.
Kvalifiserte profesjonsutøvere utvikler gode relasjoner og snakker
med mennesker på gode og hjelpsomme måter. I det profesjonelle
arbeidet står samtalen sentralt; samtaler med brukere, klienter og
pasienter, samtaler med barn og deres foresatte og samtaler mellom
fagfolk og kollegaer. Del 1 introduserer et grunnleggende relasjons-
og kommunikasjonsperspektiv. Del 2 fordyper seg i systemisk
kommunikasjonsteori og går i dybden på begreper utviklet av Gregory
Bateson. Del 3 introduserer flere teorier for profesjonell praksis,
dialog, anerkjennelse og interkulturell kommunikasjon. Del 4 omfatter
mer praktiske perspektiver på kommunikasjon i profesjonell praksis.
Del 5 viser til et kart over kommunikasjonsteorier og handler også om
profesjonell utvikling. Forfatterne henvender seg direkte til leseren
og inviterer til egne refleksjoner underveis i lesingen. Boken retter
seg i første rekke til grunnutdanning av de store gruppene
profesjonsutøvere; sosionom og barnevernspedagog, vernepleier og
sykepleier, lærer og barnehagelærer, men er også aktuell for andre
utdanninger innenfor profesjonsfeltet.
Les mer
kommunikasjon i profesjonell praksis
Produktdetaljer
ISBN
9788205560383
Publisert
2022
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter