Hvordan opplever helsearbeidere det når noe går galt i pasientsituasjonen? Hvordan håndterer de det? I denne boken retter forfatteren søkelyset på helsearbeiderne og deres opplevelser, noe vi ellers hører lite om. De moralske og personlige kostnadene kan være store for helsearbeidere som er involvert når noe går galt. Forfatterens hensikt er å bidra til en profesjonsetikk som ivaretar berørte helsearbeidere så vel som pasienter og pårørende. Boken bygger på intervjuer med leger, psykologer og sykepleiere. Begreper som skam, skyld og ansvar står sentralt i deres fortellinger om hendelser som har gått galt. Boken er rettet mot studenter i profesjonsutdanningene innen helsefag og helseledelse og mot helsepersonell og deres ledere. Den er interessant også for alle som jobber med pasientklager og pasientskade.
Les mer
Undertittel på omslaget: fortellinger om skam, skyld og ansvar i helsetjenesten
"Jeg kan anbefale boka til bioingeniører og studenter. Den egner seg som grunnlag for refleksjon over temaet Når noe går galt. For hva gjør vi med en slik opplevelse i ettertid, har vi kanaler for å finne en vei ut av den? Boka kan hjelpe oss med å finne svar."
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202444273
Publisert
2014-08-15
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
511 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
269

Forfatter