De fleste leger vil i løpet av karrieren involveres i utdanning av yngre leger. Pedagogiske oppgaver som undervisning, veiledning, produksjon av læremateriell og utforming av gode læringsmiljøer utføres daglig ved norske universiteter, sykehus og fastlegekontorer. Likevel mangler mange leger systematisk opplæring i å tilrettelegge for andres læring. Denne boken gir praktiske råd om de mest sentrale pedagogiske oppgavene leger kan vente seg. Den inneholder råd om hvordan drive veiledning, gruppeundervisning, forelesninger, eksamensarbeid og studieplanarbeid i både grunn- og spesialistdanning av leger. I tillegg gir den en forskningsbasert innføring i fenomenet legers læring. Medisinsk pedagogikk, det vil si pedagogikk fundert på medisinens premisser, er et raskt voksende forskningsfelt som bidrar med kunnskapsproduksjon som er avgjørende for å forstå og forbedre legeutdanning. Boken henvender seg til både erfarne og ferske leger, og alle som har interesse av å utvide eget repertoar av pedagogiske virkemidler. Monika Kvernenes er førsteamanuensis i medisinsk pedagogikk og leder av Enhet for læring ved Det medisinske fakultet, Universitetet i Bergen. Hun har jobbet med universitetspedagogikk i over 15 år og har forsket på temaer som klinisk undervisning, veiledning, mentoring og underviseres forhold til pedagogiske oppgaver. Edvin Schei er professor og spesialist i allmennmedisin. Han mottok i 2015 Olav Thon-stiftelsens nasjonale pris for fremragende undervisning, og har skrevet fagbøker om legerollen. Schei forsker på læring i klinisk praksis, og er særlig opptatt av studentaktiverende pedagogikk.
Les mer
1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2022
Produktdetaljer
ISBN
9788245033151
Publisert
2022-09-13
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
619 gr
Høyde
240 mm
Bredde
172 mm
Dybde
23 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
314
Sjanger
Faglitteratur