De sosiale, mobile og digitale mediene har i løpet av få år blitt
de dominerende kulturelle verktøyene våre. Hva betyr dette for
skole, læring, danning, oppvekst og hverdagsliv? Dette er viktige
temaer i mediepedagogikken, som er et svært dynamisk og viktig
fagfelt i en tid der medieutviklingen er rask og omfattende. Medier og
mediebruk har fått så stor betydning for demokrati og deltakelse,
identitetsutvikling og meningsdannelse at mediepedagogikk kan sies å
være en samfunnskunnskap for en ny tid. Sentrale spørsmål i denne
boken er hvordan mediepedagogikken kan bidra når det gjelder å
forstå danning og læring i den mediedominerte kulturen. Forskere i
det mediepedagogiske landskapet drøfter her sentrale temaer som
mediekompetanse, digital danning og mediepedagogikkens teorigrunnlag.
Kapitlene bidrar med ny innsikt i dagsaktuelle problemstillinger som
digitale læringsliv, multimodal tekstanalyse, mediepanikk, medier og
kroppsfokus, mediereguleringens betydning for digitale ferdigheter,
nettbrett i skolen og digital kompetanse i høyere utdanning. Boka
henvender seg til studenter og forskere innen pedagogikk,
mediepedagogikk, medievitenskap og i lærerutdanningen, og til andre
som interesserer seg for mediepedagogiske perspektiver. Boka er
redigert av universitetslektor Vegard Frantzen og førsteamanuensis
Daniel Schofield, begge ansatt ved Institutt for pedagogikk og
livslang læring ved NTNU.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245029512
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter