Lærerprofesjonene er i endring og utvikling. Nye forventninger til
dokumentert praksis og økte læringsresultater, samt stadige
strukturendringer, er blitt en del av alle læreres hverdag. Artiklene
i antologien bidrar med forskningsbasert kunnskap om lærererfaringer
og profesjonalitet i ulike utdanningspraksiser. Et felles utgangspunkt
i artiklene er at lærerprofesjonalitet ikke er noe lærere besitter i
kraft av sin rolle eller utdanning, men et begep som forvaltes og
reforhandles i og gjennom praksis. Antologien er organisert i tre
deler. Første del utforsker utviklingstrekk og endringer i
barnehagesektoren og hvordan det får konsekvenser for både
profesjonsforståelse og utøvelse. Andre del viser hvordan nye regler
for individuell vurdering i skoleverket utfordrer
lærerprofesjonaliteten og kan endre vilkårene for
profesjonsutøvelse. I tredje del brukes begreper som kunnskap, omsorg
og makt til å tematisere hvordan faglitterære tekster, lærere som
utsettes for vold fra elevene sine, og større samfunns- og
organisasjonsendringer, på mer eller mindre synlige måter, kan
påvirke læreres profesjonsutøvelse og opplevelse av
profesjonstilhørighet. Alle bidragsyterne til Lærerprofesjonalitet i
utdanningspraksiser var tidligere knyttet til kull 2 ved NAFOL
(Nasjonal forskerskole for lærerutdanning). Antologien henvender seg
til forskere, lærerutdannere og studenter på bachelor-, master- og
Ph.D.-nivå. Liv Torunn Grindheim er førsteamanuensis i pedagogikk i
barnehagelærerutdanningen ved Høgskolen i Bergen. Torolf Krüger er
professor i utdanningsvitenskap ved avdeling for lærerutdanning ved
Høgskolen i Bergen. Petter Erik Leirhaug er høgskolelektor i
friluftsliv, idrett og kroppsøving ved Høgskulen i Sogn og Fjordane.
Dordy Wilson er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskolen i
Hedmark, avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245028300
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok