Denne boken presenterer ny forskning på skoleledelse og gir et grunnlag for refleksjon rundt hvordan skoleledere kan bidra til å utvikle en profesjonell læringskultur. Forfatterne forklarer grundig hvorfor strategiene og tenkningen som introduseres, kan bidra til å skape en profesjonell læringskultur og dermed øke sannsynligheten for læreres pedagogiske utvikling.
Boken bygger på Argyris, Schön og Robinsons mangeårige forskning på elevsentrert ledelse og ledelse som er åpen for læring. Til grunn ligger også et forskningsprosjekt der Emstad og Birkeland over tid jobbet med skoleledere på både kommune- og fylkeskommunenivå. Sammen har de bygget empirisk forskning knyttet til ledelsens rolle i å utvikle en profesjonell læringskultur som et viktig premiss for profesjonelle læringsfellesskap i egen skole. Robinson bidrar med to kapitler i boken, ett teoretisk og ett empirisk, basert på norske data.
Boken er et viktig bidrag for både forskere og praktikere som jobber med leder- og skoleutvikling, og for skoleledere selv.
Les mer
Feil ISBN i kolofonen: 978-82-15-003075-3
Produktdetaljer
ISBN
9788215030753
Publisert
2020-10-02
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
369 gr
Høyde
190 mm
Bredde
154 mm
Dybde
16 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
241
Contributions by