Sentralt i denne boken er samspillet mellom jus og økonomi i utformingen av konkurransepolitiske regler, og det faglige grunnlaget for inngrep i enkeltsaker. Boken gir en introduksjon til den økonomiske analysen og det juridiske rammeverket i konkurranseretten. Hovedfokuset er samspillet mellom jus og økonomi, og formålet er å øke forståelsen av de konkurransepolitiske reglene, samt forklare den konkurranserettslige analysen med sikte på anvendelse i enkeltsaker. Metoder for å avdekke markedsmakt, definere relevant marked og gjennomføre konkurranseanalyser drøftes, og metodene anvendes innenfor de tre hovedpilarene i konkurranseretten: misbruk av dominans, konkurransebegrensende samarbeid, og fusjoner og oppkjøp. Erling J. Hjelmeng er professor ved Universitetet i Oslo, og professor II ved Norges Handelshøyskole. Lars Sørgard er professor ved Norges Handelshøyskole.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245031614
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok