Sentralt i denne boken er samspillet mellom jus og økonomi i
utformingen av konkurransepolitiske regler, og det faglige grunnlaget
for inngrep i enkeltsaker. Boken gir en introduksjon til den
økonomiske analysen og det juridiske rammeverket i konkurranseretten.
Hovedfokuset er samspillet mellom jus og økonomi, og formålet er å
øke forståelsen av de konkurransepolitiske reglene, samt forklare
den konkurranserettslige analysen med sikte på anvendelse i
enkeltsaker. Metoder for å avdekke markedsmakt, definere relevant
marked og gjennomføre konkurranseanalyser drøftes, og metodene
anvendes innenfor de tre hovedpilarene i konkurranseretten: misbruk av
dominans, konkurransebegrensende samarbeid, og fusjoner og oppkjøp.
Erling J. Hjelmeng er professor ved Universitetet i Oslo, og professor
II ved Norges Handelshøyskole. Lars Sørgard er professor ved Norges
Handelshøyskole.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245031614
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter