Ferdigheter i klasseledelse er den viktigste forutsetningen for at
lærere skal lykkes i sitt arbeid. Undervisning og aktivitetsledelse
er kjernen i lærerhåndverket, og målet er å skape et godt
læringsmiljø hvor elever kan utvikle seg faglig og sosialt. Elever
trives og lærer best i sosiale sammenhenger, og de har stort behov
for kontakt med sine medelever. Derfor kan en forvente liv og leven i
skolen. Bråk, uro og konflikter kan oppstå når elever får medvirke
og utfolde seg. Samtidig er det behov for arbeidsro og oppmerksomhet i
timene for at elevene skal ha mulighet til å lytte til læreren og
hverandre, fordype seg i en tekst, løse problemer eller ganske enkelt
få arbeide i fred.. Boka gir oversikt over forsknings- og
faglitteraturen om klasseledelse. Prinsipper for praksis beskrives ut
fra ulike teoretiske perspektiver, sammen med forskningen og
erfaringene de bygger på. Selv om det er utbredt enighet om at noen
prinsipper virker bedre enn andre, er klasseledelse også et
spørsmål om hvilke mål og verdier lærere prioriterer. Lærere,
studenter i lærerutdanning og andre med interesse for skolens indre
liv vil finne mye stoff til debatt, inspirasjon og ettertanke her.
Les mer
praksis, teori og forskning
Produktdetaljer
ISBN
9788205456693
Publisert
2021
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter