Ferdigheter i klasseledelse er den viktigste forutsetningen for at lærere skal lykkes i sitt arbeid. Undervisning og aktivitetsledelse er kjernen i lærerhåndverket, og målet er å skape et godt læringsmiljø hvor elever kan utvikle seg faglig og sosialt. Elever trives og lærer best i sosiale sammenhenger, og de har stort behov for kontakt med sine medelever. Derfor kan en forvente liv og leven i skolen. Bråk, uro og konflikter kan oppstå når elever får medvirke og utfolde seg. Samtidig er det behov for arbeidsro og oppmerksomhet i timene for at elevene skal ha mulighet til å lytte til læreren og hverandre, fordype seg i en tekst, løse problemer eller ganske enkelt få arbeide i fred.. Boka gir oversikt over forsknings- og faglitteraturen om klasseledelse. Prinsipper for praksis beskrives ut fra ulike teoretiske perspektiver, sammen med forskningen og erfaringene de bygger på. Selv om det er utbredt enighet om at noen prinsipper virker bedre enn andre, er klasseledelse også et spørsmål om hvilke mål og verdier lærere prioriterer. Lærere, studenter i lærerutdanning og andre med interesse for skolens indre liv vil finne mye stoff til debatt, inspirasjon og ettertanke her.
Les mer
praksis, teori og forskning

Produktdetaljer

ISBN
9788205456693
Publisert
2021
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok

Forfatter