Denne boka handler om hvordan vurdering skal være et verktøy i læringen og om hvordan vurderingssituasjoner kan designes slik at elevene får sjansen til å oppleve dybdelæring nettopp når de er som mest motiverte for det. Boka består av tre deler. I første del presenterer forfatteren aktuelle begreper fra Kunnskapsløftet 2020 og visualiserer dybdelæringsbegrepet i en modell som viser at læringsaktiviteter og vurderingsformer sammen skaper læring. Modellen forklarer hvilken rolle kreativitet kan spille for elevenes læring, ikke som et fremmedelement eller som noe uventet, men som et konkret og etterstrebet mål for prosessen. Andre del av boka består av intervjuer og debattinnlegg fra og med lærere og skoleledere. Alle har meninger om skolen. Noen meninger er forskningsbaserte, noen er erfaringsbaserte, mens andre er mer anekdotiske. Alle de tre innfallsvinklene kan gi interessante perspektiver. Med dette som utgangspunkt skal vi i denne delen av boka møte skolefolk på alle nivåer, og målet er å få fram noen av de innsiktene, meningsbrytningene og utfordringene som finnes i skolen akkurat nå. Hvilke tanker ligger bak det store utviklingsarbeidet som foregår, hvilke eksempler på god vurderingspraksis finner vi, og hvordan tenker lærere anno 2021 om sin egen hverdag i klasserommet? Tredje del er tenkt som en ren oppskriftsdel på forskjellige typer læringsaktiviteter som også gir mulighet for vurdering. Og motsatt. Mest mulig praksisnært, mest mulig konkret og best mulig egnet til å innarbeide i egen praksis. Målgruppene for boken er lærere og lærerstudenter.
Les mer
1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2021

Produktdetaljer

Publisert
2021-04-06
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
E-bok