Jeg vil anbefale denne boka til alle som synes at debatten om Pisa-resultatene og andre målinger har gitt lite og vart for lenge. [...] Haslund har skrevet en aktuell, kunnskapsrik og interessant bok. Den er verd å ta fatt på.
- Hallvard Håstein, Bedre Skole nr. 1/2024
I Pedagogisk grunnlagstenkning diskuterer forfatteren pedagogikkens begreper i relasjon til ulike filosofiske tradisjoner. Hun belyser begreper som danning, kritisk tenkning, praktisk klokskap og dialog fra to sider, fra en filosofisk og fra en institusjonell side. Slik får hun frem at ulike faglige og pedagogiske perspektiver kan stå i et motsetningsforhold til hverandre, og hun beskriver de ulike og ofte kontrastfylte sidene ved skolen som kunnskapsprodusent, kunnskapsformidler og identitetsdanner.
Boka setter lærerarbeidet og lærerprofesjonen inn i en større kontekst og gir en dypere forståelse av grunnlaget for pedagogikken. Den henvender seg primært til lærerstudenter, men passer også til forskere og andre som er opptatt av skolens teoretiske grunnlag.
Odin Fauskevåg, NTNU, har skrevet ett kapittel i boka.]]>
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788202643799
Publisert
2023-08-30
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
610 gr
Høyde
240 mm
Bredde
169 mm
Dybde
19 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
325
Sjanger
Faglitteratur
Forfatter