Læreplanen er skolens viktigste dokument. Men hvordan er egentlig læring beskrevet
i læreplanen? Og hvordan skal fagfornyelsen danne utgangspunktet for
planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning?
Det er i læreplanen at formålet med undervisningen
er beskrevet og målene for elevenes læring er konkretisert. Samtidig har læreplanene
variert over tid med ulik utforming, vektlegging og politisk påvirkning. I
tillegg gir de både tydelige og underliggende føringer for hvordan staten
definerer læring.
Forståelse og tolkning av læreplanen er derfor sentralt
i lærerutdanningen. I denne boka utforsker forfatterne læreplanen som et
styringsdokument. De ser på hvordan læreplanene er utformet i Norden, de presenterer
generell styringsteori som kan hjelpe oss til å forstå hvorfor planene ser ut
som de gjør, de kobler teorier om hvordan lærerprofesjonsutøvelsen henger
sammen med læreplanen, og undersøker om fagfornyelsen gir handlingsrom eller om
den begrenser lærere. Boka inneholder også en generell analyse av LK20.
Forfatterne av boka er førsteamanuensis Ana Lucia Lennert Da Silva og professor Christina Niemi Mølstad ved Høgskolen i Innlandet.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245051223
Publisert
2024-07-30
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
220 gr
Høyde
220 mm
Bredde
156 mm
Dybde
9 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
124
Sjanger
Faglitteratur