I denne boka drøfter forfatterne lærerutdanningenes utvikling i de siste årene og den nåtidige situasjonen.
Den finske femårige lærerutdanningen har høstet internasjonal anerkjennelse for høy kvalitet. Lærerutdanningene i de andre nordiske landene har derimot blitt kritisert. Hva ligger til grunn for denne forskjellen, og hva skal til for at lærerutdanningene i de øvrige nordiske landene skal bli bedre?
Med unntak av i Finland tiltrekker ikke lærerutdanningsprogrammer i nordiske land seg mange nok faglig sterke søkere. Produksjonen av nyutdannede lærere er for lav sammenliknet med nåtidig og framtidig behov for lærere. Dette kan henge sammen med læreryrkets status i samfunnet - som alltid vil være påvirket av politiske beslutninger og føringer.
I denne boka drøfter forfatterne lærerutdanningenes utvikling i de siste årene og den nåtidige situasjonen. Boka presenterer også den første sammenliknende spørreskjemaundersøkelsen av hvordan lærerstudenter i samtlige nordiske land bedømmer studienes kvalitet. I bokas siste del presenteres noen ideer om hvordan lærerutdanning i nordiske land kan forbedres.
Redaktør for boken er Eyvind Elstad, professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling på Universitetet i Oslo.
«Det er ikke hverdagskost å få en hel bok om lærerutdanning i Norden, og forskergruppen som tok initiativ til dette har gjort en viktig jobb som vi andre kan nyte godt av. Boken vil sannsynligvis bli en ofte sitert kunnskapskilde i årene framover.» Elaine Munthe i Norsk pedagogisk tidsskrift 02/2020.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788215035147
Publisert
2020-01-15
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
561 gr
Høyde
226 mm
Bredde
151 mm
Dybde
21 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Flerspråklig
Format
Product format
Heftet
Antall sider
349
Redaktør