Denne boka handler om barn med funksjonsnedsettelser, barnas og
familienes hverdagsliv. Den analyserer hvordan dagens politiske
idealer om inkludering og normalisering treffer bakken når barna
begynner på skolen.Forfatterne tar opp spørsmål knyttet til barnas
samspill med jevnaldrene, sosialt miljø, foreldrenes erfaringer med
hjelpeapparatet, familiemønster og yrkesdeltakelse, lærernes
arbeidsvilkår og hvordan beslutninger tas i skolen. Fokus er på
endringer i løpet av barnas ti første leveår. Boka er en antologi
og er basert på omfattende kvalitativ og kvantitativ forskning om
funksjonshemmete barns oppvekstvilkår og familiesituasjon. Kapitlene
er knyttet sammen på en måte som gjør boken spesielt egnet som
lærebok for sosialfaglige og pedagogiske høgskoleutdanninger. Den
gir viktig kunnskap til alle som arbeider med funksjonshemmete barn og
deres familier
Les mer
inkluderingsideal og hverdagspraksis
Produktdetaljer
ISBN
9788205444645
Publisert
2021
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter