Faglig kunnskap i skole og lærerutdanning er en antologi i to bind
med artikler fra konferansen NOFA4 i Trondheim 2013. Bidrag fra
sentrale forskere fra Norden viser spennvidden i og mulige løsninger
på skolefagenes utfordringer. Utgangspunktet er fagdidaktikkens
grunnspørsmål: Hva bør fagets innhold være? Hvorfor er faget
viktig i dagens utdanningsløp? Og hvordan kan man formidle kunnskap
på en måte som gir elever og studenter best mulig læringsutbytte?
Bind 2 inneholder artikler om undervisning i språkfag og matematikk.
Temaene omfatter litteratur- og leseundervisning i skolen, utvikling
av ordforråd og begrepsforståelse, lesing på andrespråk og ulike
metaforer for faglig læring og undervisning, og representerer ny
forskning på disse områdene. Bind 1 inneholder bidrag fra
samfunnsfag- og historiedidaktikk. Om redaktørene for bind 2: Arne
Amdal er universitetslektor i matematikkdidaktikk, Henning Fjørtoft
er førsteamanuensis i norsk fagdidaktikk, og Tale M. Guldal er
førsteamanuensis i engelsk fagdidaktikk. Alle arbeider ved Program
for lærerutdanning, NTNU.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245028652
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok