Dobbeltkvalifisering. Perspektiver på kultur, utdanning og identitet
utgis i anledning av at professor Thor Ola Engen ved Høgskolen i
Hedmark fyller 70 år i januar 2015. «Dobbeltkvalifisering» dreier
seg om at opplæringen i barnehage og skole skal legge grunnlag for at
barn og unge med utgangspunkt i sin egen kulturelle, etniske og
språklige bakgrunn kan utvikle seg til selvstendige og myndige
deltakere i samfunnet. «Kultur», «utdanning» og «identitet» er
uløselig knyttet til hverandre: Uten kulturell forankring virker ikke
utdanning identitetsbyggende. Tas det ikke hensyn til barnas og
elevenes identitet, blir kulturformidlingen forgjeves. Og en utdanning
som ignorerer kultur og identitet, når aldri sine kunnskaps-,
ferdighets- eller holdningsmål. Artiklene i boka er på ulik måte
inspirert av Engens pedagogiske tenkning og bruker den aktivt og
viderefører den inn i nye forskningsprosjekter og i møte med nye
forskningsfelt. Boka henvender seg til forskere lærerutdannere,
lærere, studenter og andre som interesserer seg for flerkulturelle
forandringsprosesser i utdanning. Redaktørene er i likhet med de
fleste artikkelforfatterne tilknyttet Avdeling for lærerutdanning og
naturvitenskap ved Høgskolen i Hedmark. Stephen Dobson er professor i
pedagogikk, Lars Anders Kulbrandstad professor i norsk, Sigrun Sand
dosent i pedagogikk og Thor-André Skrefsrud førsteamanuensis i
pedagogikk.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027112
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok