Hvordan kan man gå fram for å se sin egen pedagogiske praksis bedre?
Dette er en bok om observasjon og vurdering. Når lærere og andre
pedagoger ønsker å utvikle sin egen praksis reiser noen viktige
spørsmål seg: Hvor godt overblikk har jeg over hva som skjer i
praksis? Hvor godt ser jeg elevene, studentene eller andre lærende?
Hvor godt ser jeg meg selv og min praksis? Denne boken handler om
slike spørsmål - og fremfor alt om hvordan du kan gå frem for å se
praksis bedre - slik at du får et mer solid grunnlag for å forbedre
den. Cato Bjørndal gir en grundig innføring i observasjon som
fenomen og metode. Han redegjør også for metoder som loggskriving,
intervju og spørreskjema, anvendt i arbeidet med å utvikle
profesjonell pedagogisk praksis. Forfatteren omtaler også viktige
avveiinger i valg av metoder, samt hvordan man beveger seg fra
informasjon innsamlet gjennom observasjon og andre kilder til analyse
og til konstruktiv vurdering og forbedring. Denne tredje utgaven av
boken er revidert og ajourført. Spesielt er kapitlet om bruk av
video- og lydopptak vesentlig endret. Det vurderende øyet inneholder
mange praktiske eksempler på observasjons- og vurderingsarbeid. Her
fins også øvings- og refleksjonsoppgaver. Boken henvender seg til
studenter i lærerutdanning og barnehagelærerutdanning, lærere,
veiledere og andre som ønsker økt innsikt om observasjon og
vurdering som redskap til å utvikle sin egen og andres profesjonelle
praksis.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788205528239
Publisert
2021
Utgave
3. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter