Boken har som mål å gi studenter i barnehagelærerutdanningen et
grunnlag for å møte kulturelt mangfold i barnehagen med trygghet og
profesjonalitet. - Hvordan kan du som barnehagelærer forstå og på
en anerkjennende måte møte barn og foreldre med ulik kulturell
bakgrunn? - Hvordan kan du legge til rette for at alle barn opplever
likeverd i barnehagen? - Hva gjør du for at alle foreldre skal
oppleve møtet med barnehagen meningsfullt, slik at de deltar i
samarbeidet? Den flerkulturelle barnehagen i bevegelse vil forsøke å
gi svar på disse og lignende problemstillinger gjennom teori,
eksempler fra praksisfeltet, øvelser og refleksjonsoppgaver. Boka gir
innhold til blant annet begrepene «mangfold», «kultur»,
«identitet» og «integrering». Den belyser også det flerkulturelle
perspektivet i barnehagens styringsdokumenter, og den viser konkret
hva det kan innebære at barn og foreldre med innvandrerbakgrunn er
ressurser i barnehagen. «Flerkulturell barnehage» er et begrep som
ofte brukes for å fortelle at barnehagen har et visst antall barn med
innvandrerbakgrunn. Forfatterne peker i denne boka på at en
flerkulturell barnehage ikke «gjør seg selv». Barnehagen må aktivt
møte mangfoldet, noe som krever flerkulturell kompetanse i
personalet.
Les mer
teoretiske og praktiske perspektiver
Produktdetaljer
ISBN
9788205528406
Publisert
2021
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter