I Den digitale lærergenerasjonen spør forfatterne hvorfor det ser ut
til å være vanskelig å endre undervisningsmønster i tråd med
ønsker fra skiftende politiske myndigheter og skiftende
teoriparadigmer. Forfatterne setter søkelyset på kompleksiteten i
lærerrollen og i undervisning og viser at nettopp denne
kompleksiteten kan bidra til at teknologien brukes mindre enn
forventet. For den som ikke kjenner læreryrket fra innsiden, kan det
virke enkelt å skape god undervisning. Tanker, verdier, holdninger og
etiske vurderinger som ligger til grunn, er usynlige. Det samme er
relasjonsbygging og kommunikasjon. Dette er forhold som blir utfordret
og endret når lærere skal planlegge, gjennomføre og evaluere egen
teknologistøttet undervisning. I denne boka - som ikke er ment som et
innlegg i debatten for eller mot teknologi i skolen - blir de nye
mulighetene som teknologien tilbyr undervisningen, framhevet og
vektlagt. - Hvorfor blir ikke teknologi brukt til pedagogiske formål
i klasserommet i den grad myndighetene ønsker? Kan det finnes andre
årsaker enn at lærere mangler digital kompetanse? - Hvordan
påvirker teknologi kommunikasjonen og relasjonene mellom lærere og
elever, og hvilke utfordringer og muligheter gir den? - Hvilke nye
etiske utfordringer står lærere overfor i det teknologitette
klasserommet?
Les mer
utfordringer og muligheter
Produktdetaljer
ISBN
9788205507142
Publisert
2021
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter