Frafall i videregående skole er blant vår tids store bekymringer.
Hva kan vi lære om vi snakker med de frafalne i stedet for å snakke
om frafallet? Opplever de unge selv å ha mistet fotfestet, og i
tilfelle hvorfor? I denne boka presenteres ny forskning med mål om å
nyansere forståelsen av frafall. Kapitlene representerer ulike
perspektiver. Noen bygger opp om bekymringen - avbrutt videregående
utdanning gir økt sjanse for utenforskap. I andre kapitler
framstilles ikke frafallet som problemet, men snarere en del av
løsningen for å gjøre noe de frafalne selv opplever som mer
meningsfullt. Felles for de unge er at de mener å ha kompetanse på
eget liv og et ønske om å realisere egne drømmer. Boka er
forskningsbasert, og har en sammensatt målgruppe. Bidragene er
relevante for skoleledere, lærere på ungdomstrinnet og videregående
skole, veiledere i NAV, partene i arbeidslivet, samt forskere på
ungdom, utdanning og livsløp.
Les mer
om frafall i videregående opplæring - hvem er de, hva vil de og hva kan gjøres?
Produktdetaljer
ISBN
9788205570429
Publisert
2022
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter